Acolliment lingüístic

Materials per a l’acolliment lingüístic

Amic del català. Blog d’AMIC-UGT

Blog Amic del català, amb recursos per aprendre el català, editat per l’Associació d’Ajuda Mútua d’Immigrants a Catalunya (AMIC-UGT) i el Servei Lingüístic de la UGT de Catalunya, amb la col·laboració de la Direcció General de Política Lingüística del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.

Guia de recursos per a l’aprenentatge de la llengua catalana

Tríptic Fes-te amic del català! Tria de recursos per aprendre el català, adreçat a les persones que el volen aprendre. Material editat AMIC-UGT i el Servei Lingüístic de la UGT de Catalunya.

Situa’t i practica el català

Material didàctic emprat als tallers Situa’t i practica el català, adreçats a persones que ja entenen la llengua catalana però que encara no s’han llançat a parlar-la. L’objectiu és aprendre i practicar vocabulari i expressions en català relacionats amb quatre entorns quotidians: el món del treball, la sanitat, l’educació i l’Administració. El programa està impulsat per AMIC-UGT i el Servei Lingüístic de la UGT de Catalunya.

Notícies relacionades

S’obren les inscripcions als tallers “Situa’t i practica el català”
Tallers per llançar-se a parlar el català
Segona edició dels tallers “Situa’t i practica el català”
Nova edició dels tallers “Situa’t i practica el català”
Cloenda dels tallers “Situa’t i practica el català” a Torredembarra
“Situa’t i practica el català” sobre ensenyament i formació

Viure a Catalunya. Comencem a parlar

Materials elaborats per la Generalitat de Catalunya. Proporcionen un primer contacte amb la llengua catalana, alhora que permeten entendre i practicar frases quotidianes, tot facilitant les comunicacions amb la societat d’acollida. Els materials estan dividits en tres apartats: informació bàsica sobre la llengua i la societat catalanes i sobre la llengua catalana vista des de l’altra llengua.

Aprenem a parlar des de…

Materials que proporcionen un primer contacte amb la llengua catalana, alhora que permeten entendre i practicar frases quotidianes, tot facilitant les comunicacions amb la societat d’acollida. Editats per la Generalitat de Catalunya.

Vocabulari en imatges

Vocabulari bàsic en imatges que s’adreça a les persones que acaben d’arribar a Catalunya i no coneixen la llengua.

Vivim junts
. Materials per aprendre català i guia didàctica.

Col·lecció de làmines amb què la Direcció General de Política Lingüística i la Direcció General per a la Immigració  promocionen l’ús de la llengua catalana. Inclou dues sèries diferents, totes dues indicades per fer acolliment lingüístic i nivell bàsic.

Galí

El Galí en línia ofereix materials destinats a l’aprenentatge interactiu de les llengües catalana i occitana, especialment recomanat per als alumnes nouvinguts a Catalunya incorporats tardanament al sistema educatiu.

El Galí introdueix l’alumnat a un nivell bàsic de llengua catalana i occitana a partir d’activitats seqüenciades i programades que desenvolupen les habilitats bàsiques de coneixement lingüístic: escoltar, parlar, llegir i escriure. Es treballen el vocabulari i les expressions més bàsiques que requereix la integració de l’alumnat dins del sistema educatiu, en el marc de la metodologia d’autoaprenentatge lingüístic.

Projecte Xerrem Junts

Projecte de la Coordinadora d’Associacions per la Llengua Catalana que promou espais de trobada per a persones que no han estat mai en contacte amb la llengua catalana o que tenen dificultats de comprensió o d’expressió en aquesta llengua. El Xerrem Junts posa en contacte aquestes persones amb d’altres voluntàries catalanoparlants, i permet que mitjançant la conversa puguin millorar la seva competència oral bàsica de català. Amb aquest projecte també es fomenta i s’obté cohesió social, coneixement del país, diàleg intercultural i apoderament personal.

Quedem

Programa impulsat per Òmnium Cultural amb l’objectiu de fomentar la cohesió entre les persones que viuen a Catalunya a través d’activitats culturals que fomenten el coneixement de l’entorn i la interrelació entre els participants: assistència a concerts, visites a museus, exposicions i patrimoni artístic, recorreguts per les ciutats, etc.

Vincles

Materials interactius per a alumnes nouvinguts a Catalunya. Formen part d’una proposta escrita per exercitar les habilitats comunicatives, fent un èmfasi especial a les pràctiques d’escoltar i parlar.

Materials interactius

Llibre de l’alumne, quadern d’activitats i guia didàctica

El Mirador

Col·lecció de materials per promocionar l’ús de la llengua catalana entre el col·lectiu immigrant de parla urdú. Conté 21 làmines en català i en urdú on s’expliquen, breument, fets històrics de Barcelona, a través dels noms dels carrers. Estan indicades per fer acolliment lingüístic i nivell bàsic a persones de parla urdú.

Recursos multilingües en línia

Diccionari de la llengua catalana multilingüe castellà-anglès-francès-alemany

Edició en línia del “Diccionari de la llengua catalana multilingüe”, d”Enciclopèdia Catalana. Inclou: alemany-anglès-castellà-català-francès. Obra estructurada en dues parts, la primera conté un diccionari de la llengua catalana de 20.000 entrades  que van acompanyades d’exemples, locucions i frases fetes. Cada entrada ofereix les equivalències en castellà, anglès, francès i alemany. La segona part de l’obra inclou quatre diccionaris bilingües inversos: castellà-català, anglès-català, francès-català i alemany-català.

Diccionaris bilingües i multilingües

Recull de tota mena de diccionaris bilingües i multilingües en línia endreçats per llengües. N’hi ha que contenen definicions, d’altres ofereixen arxius de so, diccionaris de sinònims i antònims, conjugador de verbs, transcripcions fonètiques, etc. Elaborat per l’ésAdir, el portal lingüístic de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA).

Diccionari català-amazic-català en línia

Diccionari bilingüe de la llengua amaziga (o berber) del Marroc i Algèria, també útil per a les varietats geogràfiques de Tunísia i part de Líbia. Recull bàsicament el lèxic general, per bé que també ofereix de manera especial el vocabulari de l’educació i dels mitjans de comunicació. Elaborat pel PEN Català, amb el suport de la Direcció General de Política Lingüística del Departament de Cultura.

Guies de conversa universitària

Elaborades pels Serveis Lingüístics de la Universitat de Barcelona. La finalitat de la guia és proporcionar als estudiants estrangers una eina que els doni recursos per a la comunicació i que els faciliti l’aprofitament dels serveis que ofereix la universitat. A les Guies de conversa hi podràs trobar des de les expressions d’ús més freqüent, fins als recursos lingüístics més pràctics a l’hora de trobar allotjament o de sol·licitar qualsevol tràmit en els serveis públics i comercials. Disponible en versió web i en versions per a mòbil (iPhone, iPad, iPod Touch, Android).

Gestió lingüística

I tu, quin rol hi jugues?

Recurs pràctic i amè per facilitar la gestió lingüística als professionals de l’administració pública. Elaborat per la Plataforma per la Llengua.