Acolliment lingüístic

Materials per a l’acolliment lingüístic

Amic del català. Blog d’AMIC-UGT

Blog Amic del català, amb recursos per aprendre el català, editat per l’Associació d’Ajuda Mútua d’Immigrants a Catalunya (AMIC-UGT) i el Servei Lingüístic de la UGT de Catalunya, amb la col·laboració de la Direcció General de Política Lingüística del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.

Guia de recursos per a l’aprenentatge de la llengua catalana

Tríptic Fes-te amic del català! Tria de recursos per aprendre el català, adreçat a les persones que el volen aprendre. Material editat AMIC-UGT i el Servei Lingüístic de la UGT de Catalunya.

Situa’t i practica el català

Material didàctic emprat als tallers Situa’t i practica el català, adreçats als qui ja entenen la llengua catalana però que encara no s’han llançat a parlar-la. L’objectiu és practicar i aprendre vocabulari i la fraseologia bàsica en català relacionada quatre entorns quotidians: amb el món de la feina, de la sanitat, de l’educació i de l’Administració. Podeu descarregar-vos les làmines aquí.

Viure a Catalunya. Comencem a parlar (des de l’espanyol, des de l’àrab, des de l’amazic, des del xinès, des del romanès i des de l’urdú)

Materials elaborats per la Generalitat de Catalunya. Proporcionen un primer contacte amb la llengua catalana, alhora que permeten entendre i practicar frases quotidianes, tot facilitant les comunicacions amb la societat d’acollida. Els materials estan dividits en tres apartats: informació bàsica sobre la llengua i la societat catalanes i sobre la llengua catalana vista des de l’altra llengua.

L’apartat Materials per a l’acolliment lingüístic: aprenem català conté deu lliçons de català inicial que tracten de temes relacionats amb la vida quotidiana. Cada lliçó comprèn diàlegs breus i un vocabulari relacionat amb el tema.

L’apartat Comencem a parlar conté també diàlegs relacionats amb la vida quotidiana, però amb més aprofundiment.

Vocabulari en imatges

Vocabulari bàsic en imatges que s’adreça a les persones que acaben d’arribar a Catalunya i no coneixen la llengua.

Vivim junts
. Materials per aprendre català i guia didàctica.

Col·lecció dematerials organitzats per temes. S’insereixen  en la publicació Vivim junts dela Secretaria per ala Immigració de la Generalitat de Catalunya.

Galí

El Galí en línia ofereix materials destinats a l’aprenentatge interactiu de les llengües catalana i occitana, especialment recomanat per als alumnes nouvinguts a Catalunya incorporats tardanament al sistema educatiu.

El Galí introdueix l’alumnat a un nivell bàsic de llengua catalana i occitana a partir d’activitats seqüenciades i programades que desenvolupen les habilitats bàsiques de coneixement lingüístic: escoltar, parlar, llegir i escriure. Es treballen el vocabulari i les expressions més bàsiques que requereix la integració de l’alumnat dins del sistema educatiu, en el marc de la metodologia d’autoaprenentatge lingüístic.

Projecte Junts

Espai de conversa de català inicial de vint-i-quatre sessions conduït per persones voluntàries destinat a persones amb dificultat de comprensió bàsica d’interlocucions orals en català. És un projecte de la Coordinadora d’Associacions per la Llengua Catalana per respondre a les expectatives de persones i col·lectius que han expressat la voluntat d’iniciar-se en la llengua catalana.

Xerrem

Iniciativa de voluntariat que consisteix a reunir setmanalment, en un punt de trobada social, un grup de persones que volen parlar millor el català (xerraires) amb una o dues persones que el parlen bé (xerpes).  Es conversa sobre temes quotidians, cadascú segons el seu domini de la llengua –també gràcies al recolzament dels diferents dossiers per nivells.

Vincles

Vincles 1 (els altres i jo), Vincles 2 (aquí i allà) i Vincles 3 (què fas?) són tres paquets de materials interactius per a alumnes nouvinguts a Catalunya. Formen part d’una proposta escrita per exercitar les habilitats comunicatives, fent un èmfasi especial a les pràctiques d’escoltar i parlar.

Mateials interactius

Llibre de l’alumne, quadern d’activitats i guia didàctica

El Mirador

Col·lecció de materials per promocionar l’ús de la llengua catalana entre el col·lectiu immigrant de parla urdú. Conté 21 làmines en català i en urdú on s’expliquen, breument, fets històrics de Barcelona, a través dels noms dels carrers. Estan indicades per fer acolliment lingüístic i nivell bàsic a persones de parla urdú.

Recursos multilingües en línia

Diccionari de la llengua catalana multilingüe castellà-anglès-francès-alemany

Edició en línia del “Diccionari de la llengua catalana multilingüe”, d”Enciclopèdia Catalana. Inclou: alemany-anglès-castellà-català-francès. Obra estructurada en dues parts, la primera conté un diccionari de la llengua catalana de 20.000 entrades  que van acompanyades d’exemples, locucions i frases fetes. Cada entrada ofereix les equivalències en castellà, anglès, francès i alemany. La segona part de l’obra inclou quatre diccionaris bilingües inversos: castellà-català, anglès-català, francès-català i alemany-català.

Diccionaris bilingües i multilingües

Recull de tota mena de diccionaris bilingües i multilingües en línia endreçats per llengües. N’hi ha que contenen definicions, d’altres ofereixen arxius de so, diccionaris de sinònims i antònims, conjugador de verbs, transcripcions fonètiques, etc. Elaborat per l’ésAdir, el portal lingüístic de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA).

Guies de conversa universitària

Elaborades pels Serveis Lingüístics de la Universitat de Barcelona. La finalitat de la guia és proporcionar als estudiants estrangers una eina que els doni recursos per a la comunicació i que els faciliti l’aprofitament dels serveis que ofereix la universitat. A les Guies de conversa hi podràs trobar des de les expressions d’ús més freqüent, fins als recursos lingüístics més pràctics a l’hora de trobar allotjament o de sol·licitar qualsevol tràmit en els serveis públics i comercials. Disponible en versió web i en versions per a mòbil (iPhone, iPad, iPod Touch, Android).

Gestió lingüística

I tu, quin rol hi jugues?

Recurs pràctic i amè per facilitar la gestió lingüística als professionals de l’administració pública. Elaborat per la Plataforma per la Llengua.