Pla de xoc per incloure el català en la formació professional

La UGT de Catalunya i la Plataforma per la Llengua han demanat que s’activin mesures urgents perquè el català s’imparteixi en la Formació Professional, matèria del tot absent en aquesta etapa formativa, a diferència d’altres ensenyaments que sí que l’inclouen.

Les dues organitzacions han presentat el manifest conjunt “L’FP, en català! La llengua, un dret laboral!”, on es denuncia aquesta anomalia i s’insta als departaments de la Generalitat implicats en la gestió dels estudis d’FP a dedicar-hi tots els recursos necessaris per revertir-la. El text recorda que per afrontar els reptes del segle XXI, “la societat catalana necessita proveir-se d’una població ben formada, ben remunerada, digitalment alfabetitzada i amb unes competències lingüístiques sòlides que atenguin la demanda —i el dret— de la societat catalana a ser atesa en català.”

Els estudis d’FP són els estudis postobligatoris amb més projecció en l’actualitat i en el cas de l’FP inicial aquest curs 2023-24 ha batut rècords d’alumnat (ara té 152.040 alumnes), mentre que els estudis de Batxillerat han perdut estudiants. Alhora, l’FP té més alumnat immigrant que el Batxillerat, i en molts casos aquests alumnes s’han incorporat de forma tardana al sistema educatiu català. Per tots aquests motius i “perquè la llengua és un dret laboral”, argumenta el manifest, “es fa més necessari que mai” que la Generalitat de Catalunya impulsi un “pla de xoc per al català a l’FP”.

El document s’ha donat a conèixer en una roda de premsa a la seu de la UGT, a càrrec de la seva vicesecretària general, Núria Solé, la directora de Plataforma per la Llengua, Rut Carandell, el responsable de formació professional de la Federació de Serveis Públics d’UGT, Jesús Martín, i el responsable d’Educació i Universitats de Plataforma per la Llengua, Marc Guevara.

Vídeo de la roda de premsa “L’FP, en català! La llengua, un dret laboral!” (font: Canal UGT)