La immersió lingüística, patrimoni de la classe treballadora
Amb el lema “L’escola catalana democràtica i cohesionadora no té por”, la plataforma d’entitats educatives Somescola va convocar dissabte 17 de març a Barcelona una manifestació en suport al model educatiu català que va aplegar milers de persones. La UGT de Catalunya, la Federació d’Empleades i empleats Públics de la UGT de Catalunya i l’Avalot-Joves de la UGT de Catalunya, membres de la plataforma, van participar-hi, juntament amb delegats i delegades i representants sindicals dels diferents sectors de l’ensenyament. El model d’immersió lingüística vigent a Catalunya des de fa més de trenta anys va néixer de la voluntat de les famílies treballadores, que van voler que els seus fills fossin escolaritzats mitjançant aquesta fórmula, que garantia l’aprenentatge tant del català com del castellà.
La UGT de Catalunya reivindica i es fa seu aquest patrimoni i així ho ha deixat palès en diferents resolucions orgàniques. Reproduïm l’última d’elles, aprovada en el darrer Comitè Nacional de la UGT de Catalunya.
“Un cop recuperades les institucions catalanes i després d’uns anys negres pel que fa a la presència oficial i l’ús social de la llengua catalana, es van emprendre al nostre país un seguit de mesures per promoure la normalització de la nostra llengua. Amb l’aprovació de la Llei 7/1983 de normalització lingüística al Parlament s’estableix el català com a «llengua pròpia de Catalunya i també de l’ensenyament en tots els nivells educatius». Tot això es va fer amb un gran consens entre les diverses forces polítiques —només dos diputats van votar-hi en contra— i amb la participació i la complicitat de la comunitat educativa.
Concretament va ser el curs 1983-84 que el model d’immersió lingüística començava a caminar, precisament, a dinou escoles públiques de Santa Coloma de Gramenet. La primera escola a aplicar-la, gràcies a la insistència de les famílies (majoritàriament castellanoparlants) que volien una educació en català per als seus fills, va ser l’Escola Rosselló-Pòrcel l’any 1983. La immersió lingüística, doncs, promoguda i fomentada per les classes treballadores els anys vuitanta, s’ha anat consolidant al llarg dels anys com un model d’èxit i integrador.
El nostre model d’escola s’ha convertit en un referent internacional, un model consensuat, compromès amb la cohesió social i que garanteix la igualtat d’oportunitats per a tot l’alumnat, alhora que assegura el coneixement de les dues llengües oficials a Catalunya. Som un país que acull i que necessita de l’escola per assegurar la integració de tothom i per garantir una societat cohesionada i igual.
Davant l’amenaça del ministro de Educación de liquidar, en el marc del proper procés de preinscripció per al curs 2018-19 i de manera unilateral, el nostre model d’immersió lingüística, el Comitè Nacional de la UGT de Catalunya manifesta que:
- No acceptarem models escolars imposats i segregadors que busquen la ruptura social ni tampoc frivolitats amb el nostre model de convivència a l’escola.
- El nostre sindicat lluitarà i farà tot el que estigui a les nostres mans per garantir la continuïtat de l’actual model d’immersió lingüística a les nostres escoles.”