La UGT de Catalunya ja forma part del Cens d’entitats de foment del català

120entitats

La UGT de Catalunya ja forma part del Cens d’entitats de foment de la llengua catalana. Des del mes de juliol el sindicat figura en aquest cens que elabora anualment la Generalitat de Catalunya des de l’any 2002, i que actualment compta amb 120 entitats inscrites.

La UGT de Catalunya té una llarga trajectòria en el foment del català entre els treballadors i les treballadores del país. A partir de l’any 1989 la direcció del sindicat, encapçalada per Josep M. Àlvarez, va fer un esforç molt important de normalització lingüística en les seves relacions externes i internes a través del la creació i consolidació del Servei Lingüístic.

El compromís del sindicat amb els treballadors també inclou el de posar el català a l’abast dels treballadors i treballadores, entès com un dret i a la vegada un element que garanteix i potencia la cohesió social.

D’aleshores ençà el sindicat ha posat en marxa i consolidat tot un seguit de projectes de projecció d’aquesta voluntat, entre els quals hi ha la publicació Les Notícies de llengua i treball -que va sortir per primera vegada l’any 1997- i les Jornades Llengua, Treball i Societat –la primera de les quals es va celebrar l’any 1996 a Barcelona.  També ha impulsat campanyes i accions a favor de l’ús social de la llengua i promogut el voluntariat lingüístic mitjançant la seva branca de sindicalistes joves, l’Avalot, de l’AMIC (Associació d’Ajuda Mútua d’Immigrants a Catalunya), i de la CTAC (Confederació de Treballadors Autònoms de la UGT de Catalunya).

Manté una col·laboració constant amb diferents entitats que treballen a favor del català. En els darrers anys, arran de l’ofensiva contra la llengua catalana a l’escola, el sindicat s’ha adherit juntament amb la Federació de Treballadors de l’Ensenyament de la UGT de Catalunya a la plataforma d’entitats Somescola.cat, per la defensa activa d’una escola catalana en llengua i en continguts, que no separi els infants i joves per la seva llengua d’origen i que ajudi a construir una societat més cohesionada, democràtica i lliure.

El sindicat organitza anualment el Premi Paraula de narrativa breu, per promoure la creació literària en català com una de les maneres de fomentar l’ús de la llengua catalana. D’altra banda, ofereix cursos de català a través de l’escola d’adults Maria Rúbies.

La tasca de normalització cultural i lingüística del sindicat, amb el seu secretari general Josep M. Àlvarez al capdavant, ha rebut diversos reconeixements públics, entre els quals el Premi d’Honor Lluís Carulla l’any 2003.